workout at home

Hoe krijg jij beweging in het thuiswerken?

/Krista Hoogink, Leefstijlcoach/Gedrag, Leefstijl en Bewegen/bewegen , plannen , positieve leefstijlverandering , leefstijl , gedragsverandering

Nu thuiswerken weer de norm is, is het ook weer opletten dat je geen klachten ontwikkeld aan bijvoorbeeld armen en rug. In de eerste periode hebben we gezien dat het best moeilijk is om je beweegpatroon aan te passen aan de nieuwe situatie. De intentie om in beweging te blijven was er wel en de eerste paar weken lukte het ook nog wel om mee te doen met alle you tube filmpjes… maar hoe langer de intelligente lock down duurde, hoe moeilijker het werd om gemotiveerd in beweging te blijven.

Ondertussen zijn we in de tweede golf beland. Gelukkig kunnen we nog steeds sporten en is onze bewegingsvrijheid nog een stuk groter dan in maart en april. Toch helpt het om eens stil te staan bij hoe je deze periode je beweegactiviteiten bewust in gaat zetten om krachtig en fit te blijven. Want door van tevoren na te denken over hoe jij voldoende beweegt op een dag, helpt je om dat wat je weet, ook daadwerkelijk uit te voeren. Bedenken op welke momenten van de dag jij gaat bewegen en hoe je dat gaat doen, verlaagt de drempel om van je scherm af te stappen en ook écht te gaan bewegen. Let wel, ik gebruik heel bewust de term bewegen en niet sporten… bewegen moet je inpassen in je dag, sporten plan je in je week.

Wat zijn dan jouw beweegmomenten op de dag? Je zou eens kunnen kijken naar je dag op kantoor en wat de verschillen zijn met het thuiswerken. Je kan ook bedenken dat de tijd die je dan normaal gebruikt om naar kantoor te gaan, nu beweegtijd kan worden…

En hoe bescherm jij jezelf tegen urenlang doorwerken en de tijd vergeten als je druk bent met het uitwerken van een opdracht, die op een bepaalde tijd af moet? Zittend aan de keukentafel achter een laptop? Als dat 1 keer per maand gebeurt heeft dat misschien niet zoveel invloed, maar als dat voor jou je dagelijkse business is, dan gaat je lijf daar zeker op reageren met klachten.

Zeg je nu, kom maar op met dat lijstje tips en trucs? Helaas, dat heb ik niet voor je. Jij bent uniek in jouw situatie. Dat betekent ook dat jij je oplossingen zelf kunt vinden. Hoe? Daar kan ik je wel bij helpen.

1. Teken, beschrijf, bedenk en visualiseer hoe jouw ideale situatie zou zijn. Neem hier even de tijd voor. En probeer het plaatje zo goed mogelijk ‘in te kleuren’. Hoe meer het voor je gaat leven, hoe makkelijker het voor je wordt om wat met je voornemen te gaan doen.

2. Beschrijf vervolgens wat het jou gaat opleveren. Ook dit is belangrijk, want hier ga je het voor doen!

3. Bedenk nu welke valkuilen je ongetwijfeld tegen gaat komen en hoe je daarmee omgaat. Bedenk er minstens 3.

4. Tot slot maak je je plan. Zet het op papier, deel het met je huisgenoten en je collega’s aan de andere kant van het scherm. Zo kunnen zij jou ook helpen en committeer jij je nog meer aan je plan.

Volg dit stappenplan voor elke soort beweegactiviteit die je in wilt gaan zetten. En kies er één die je morgen al kunt gaan uitvoeren. Maak het jezelf gemakkelijk. Zorg voor succes door een kleine eerste stap. Vervolgens kun je je plannen er weer bij pakken als je toe bent aan méér beweging in je thuiswerkdag.