Foto door Kaboompics .com via Pexels

Je mag steeds opnieuw beginnen

/Krista Hoogink, Leefstijlcoach/Leefstijl, Over coaching en Gedrag/gedragsverandering , positieve leefstijlverandering

Het lijkt zo gemakkelijk. O, niet gelukt, jammer dan, morgen weer een kans, begin ik morgen toch opnieuw... maar dat is niet wat deze cliënte bedoelde toen ze dit antwoord opschreef op de vraag: "wat neem jij mee uit eerdere pogingen om af te vallen". Nee, haar antwoord dekt de lading van een jarenlange strijd tegen overgewicht. De strijd tegen zichzelf, tegen het gevoel van falen, tegen het idee wat zij denkt dat anderen van haar hebben. 

Zo gaaf!

En dan nu op kunnen schrijven dat ze steeds opnieuw mag beginnen. Ik vind dat echt heel bijzonder! Wat heeft zij een hoop geleerd en stappen gezet om bij zichzelf te komen. Én wat kan zij nu dan mooie stappen zetten om nog verder te groeien en met haar doelen aan de slag te gaan.

Voor mij is "steeds opnieuw mogen beginnen " de essentie van leefstijl veranderingen. Met vallen en opstaan je leefstijl verbeteren. En steeds weer leren van hóe dat vallen dan is gekomen. Wat ging er aan vooraf? Wat gebeurde er, wat zijn de 'triggers' die daar bij jou een rol in spelen? En kun je daar voortaan op anticiperen?  

En ja, soms is het dan heel fijn dat er iemand met je meekijkt naar dit proces. Dat je samen in kaart brengt wat er dan eigenlijk gebeurt. Zodat je steeds meer inzicht krijgt in wat er voor jou aan bijdraagt dat je jezelf in een hoogrisicosituatie brengt. Zeg maar een situatie waarin het wel heel lastig wordt om je aan je voorgenomen doel te houden. 

Ik help je graag om inzicht te krijgen in jouw weg naar een uitglijder of terugval. Neem direct contact met me op voor de mogelijkheden!

Zelf vast aan de slag? Bedenk maar eens een situatie waarin je koos voor iets, wat je eigenlijk met jezelf had afgesproken, dat je dat anders zou gaan doen. 

Voorbeeld? 

Ik vind een kop koffie na het eten echt heel lekker. Maar... ik slaap slecht als ik rond die tijd nog een kop koffie drink... en als ik slecht slaap (én echt slecht... ik tel de uren tot een uur of 5 in de ochtend...) ben ik de volgende dag natuurlijk op zijn zachts gezegd niet fit. En dat vind ik een naar gevoel. Genoeg reden dus om geen; koffie meer te drinken na het het eten. Tóch kan ik de verleiding niet altijd weerstaan. Wanneer dat gebeurd? Bijvoorbeeld als ik een drukke werkweek heb gehad en mezelf wil belonen voor het harde werken... best plausibel toch? Klopt, maar niet zonder gevolgen. Andere oplossing? Inmiddels heb ik die, decafé... hoe simpel kan het zijn... en dat haakt dan ook weer mooi aan bij leefstijl coaching. Lekker praktisch en nuchter! Maak het niet moeilijker dan het is, dan is een gezonde leefstijl makkelijker vol te houden! 

Decafé

Natuurlijk is dit wel een heel simpel voorbeeld, met een voor de hand liggende oplossing. Waar ik toch best een tijd over heb gedaan om dit voor mezelf duidelijk te krijgen. Want ja, hoe suf vond ik decafé...

om tot de kern van je gedrag te komen, moet je dus wel even spitten. En wat overtuigingen opzij zetten. Pas dan komt de tijd om écht tot een verandering te komen en terugval in gewoontegedrag te verminderen. En geef je jezelf de kans om te leren, met vallen en opstaan.

Meer lezen over gedragsverandering? 

Ik heb er een blog over geschreven

Veranderen is echt heel moeilijk!

Wil je weten wat ik voor je kan doen? Stuur me een mail en ik neem contact met je op

info@kriskracht.nl