wandelend coachen




De Gecombineerde Leefstijl Interventie Cool

Schrijf je nu in voor een flinke dosis veranderkracht

Wil jij afvallen en je fit voelen door je leefstijl te verbeteren? Doe dan mee met Cool!


Startdata Coolgroepen Kriskracht winter/voorjaar 2023: 



Je kunt je direct aanmelden , starten met een goed gesprek kan altijd!

 Haarlem (Noord)

Eerstvolgende groep start  

Maandagavond

 9 januari 2023
19.30-21.00 uur

Locatie groepsbijeenkomsten: 

Het Verhalenhuis / Immanuelkerk
Van Egmondstraat 7, Haarlem.

Locatie individuele gesprekken:
Planetenlaan 5, Haarlem 

Nog beperkt plek!

 Zandvoort

 Je kunt je alvast aanmelden voor de volgende groep, vermoedelijke start maart 2023. 

De Coolbijeenkomsten worden gecombineerd met de

GLI beweeggroep.

Iedere woensdag van half 6 tot kwart over 6
in de gymzaal in de Blauwe tram,
olv Wessel van Sportservice Zandvoort.

Ik wil me aanmelden voor de Cool Intake 

Het leefstijlprogramma Cool is één van de Gecombineerde Leefstijl Interventies, oftwel GLI. Jouw zorgverzekeraar betaald dit programma uit je basispakket, zonder dat dit ten koste gaat van je eigen risico. Dus is het voor jou 'gratis'. Maar… niet vrijblijvend!

Let op: om je intake gesprek én het Coolprogramma vergoed te krijgen van je zorgverzekeraar moet je voor dit programma verwezen worden door je huisarts of internist. Ik kan alleen voor je declareren als je zorgt dat ik voor de intake een verwijzing via Health Connected voor je heb ontvangen. Je huisarts en pratkijkondersteuner zijn op de hoogte van deze regel en kunnen je verder helpen.

Het Cool programma is bedoeld voor iedereen die LAST heeft van zijn gewicht.
  • Last omdat je je zwaar voelt.
  • Last omdat je door je gewicht ziek bent geworden.
  • Last omdat je niet meer kunt doen wat je graag doet.
Én voor jou als je daar wat aan wilt doen! Zodat je (je) bijvoorbeeld weer
  • tevreden voelt over je gewicht
  • weer kunt doen wat je graag doet
  • van ziek misschien zelfs weer gezond wordt


Wil jij dat? Die zware last van je gewicht kwijtraken?

Én doe jij dat graag samen met anderen? Zodat je van elkaar kunt leren en elkaar kan steunen in deze periode van veranderingen? 

Dan is Cool wat voor jou. 

Jouw groep bestaat uit 12 tot 14 deelnemers. Iedereen wil iets aan zijn leefstijl veranderen, ieder met zijn eigen motieven en drijfveren. Maar met hetzelfde doel; je gezondheid en fitheid verbeteren, vitaler worden, beter in je vel zitten en afvallen.

Cool wordt vergoed door je zorgverzekeraar als je aan de volgende voorwaarden voldoet

  • je bent 18 jaar of ouder
  • je hebt overgewicht in de zin van dat je BMI groter is dan 30 óf
  • Je hebt overgewicht (BMI >25) én één of meer van de volgende aandoeningen:
  • Diabetes mellitus type 2
  • (een vergroot risico op) hart en vaatziektes
  • Apneu
  • Artrose
  • Je buikomvang is groter dan 80 cm voor vrouwen en 94 cm voor mannen
Verder van belang: 


Je huisarts of de praktijkondersteuner van je huisarts moet je voor Cool verwijzen. Zonder verwijzing wordt jouw programma niet vergoed door je zorgverzekeraar.

Huisartsen moeten verwijzen via Health Connected.

Zoek op Gecombineerde Leefstijl Interventie en Krista Hoogink of Kriskracht Leefstijlcoaching, Haarlem.


Gratis is niet vrijblijvend

Ik verwacht van je dat je 100% aanwezig bent bij de bijeenkomsten. En dat je de doelstellingen voor je verandering van je gedrag en leefstijl samen met je groepsgenoten vorm gaat geven. De groep heeft jou nodig en jij hebt de groep nodig. 


Het Cool programma ziet er zo uit:

Intake

De start van de groepsbijeenkomsten wordt vooraf gegaan door een individueel intake gesprek. Deze gesprekken worden direct na je aanmelding ingepland en zo snel als mogelijk uitgevoerd. We bespreken jouw doelstellingen. Het gaat écht om jou. Na dit gesprek bepalen we samen of Cool iets voor jou is.
Zo ja, dan start je zo snel mogelijk in één de Cool groepen die ik begeleid.

Fase 1

Acht maandelijkse groepsbijeenkomsten over thema’s als voeding, gedrag, beweging, ontspannen, slapen, stress en welzijn. Gecombineerd met 3 individuele coachgesprekken.  Deze gesprekken worden ingepland in overleg.

Fase 2

Na deze eerste 8 bijeenkomsten, gaan we over naar fase 2. Daarin vinden de groepsbijeenkomsten om de maand plaats. In fase twee gaat de focus naar het behouden van en verder verbeteren van je nieuwe gedrag. Zodat je de kans krijgt om gewoontes en duurzaam, gezond gedrag te ontwikkelen. In deze fase worden de 8 groepsbijeenkomsten ook afgewisseld met individuele coaching. (Totaal 4 gesprekken)

De GLI Cool is een programma voor 2 jaar

In die 24 maanden zijn we doorlopende druk met het veranderen van gewoontes, maken van plannen en het ontwikkelen van nieuwe gewoontes. Jij bepaald wat jouw plannen zijn en wanneer je met welk leefstijl probleem aan de gang gaat. Om dit samen vol te houden is motivatie dus ook heel belangrijk... in alle bijeenkomsten gaat het dus ook over motivatie en wat ervoor nodig is om deze te behouden.

Om ervoor te zorgen dat je ook alle bijeenkomsten aanwezig kunt zijn, probeer ik zo ver mogelijk vooruit te plannen. Bij aanvang weet je dus al welke data je in je agenda vrij moet houden voor de bijeenkomst. In principe is dag en tijdstip altijd hetzelfde. Door onvoorziene omstandigheden kán het zijn dat ik van die 'regel'moet afwijken. Ik probeer dat tijdig te communiceren.

Thema's Groepsbijeenkomsten fase 1

1. Kleine stapjes, groot effect
2. Voeden en vullen
3. Kom in beweging
4. Stress(vermindering) en ontspanning
5. Slaap & het Leefstijldashboard
6. Succesvolle acties
7. Hoe gezond is jouw vrije tijd?
8. Wat brengt jou in beweging?

Thema's Groepsbijeenkomsten fase 2

9. Waar zit je kans?
10. De zaag scherp houden
11. Energiemanagement
12. Supermarktsafari
13. Gezond leven is plannen
14.Succesvol veranderen
15. Plan je toekomst
16. Nu jij! Zelfstandig verder 


Een gezond gewicht is belangrijk. 

Net als meer bewegen, goed slapen, 

je kunnen ontspannen 

én je fit, blij, gezond en sterk voelen.

Ik meld me aan voor Cool


Goed om te weten:


logo cool

In verband met het waarborgen van de kwaliteitseisen aan Cool, sta ik geregistreerd bij het Expertisecentrum Leefstijlinterventies en werk ik samen met de huisartsen in de regio's Midden en Zuid Kennemerland. Het RIVM verzameld gegevens om de effectiviteit van Cool te onderzoeken.

Ik ben aangesloten bij het online platform van Mijn Leefstijl Op Recept. Alle bijeenkomsten kun je daar zelf, wanneer het jou goed uitjkomt voorbereiden en op een later moemnten nog eens teruglezen.

Bovendien ontvang je iedere 2 weken een nieuwsbrief met extra informatie over leefstijlveranderingen en jouw Cool programma... helemaal gratis !!!

Kriskracht is ook aangesloten bij het platform

Leefstijcoaches Kennemerland

Denk je nu, dit is niet wat ik zoek, maar ik ben wel geinteresseerd in leefstijlcoaching? Neem contact met me op, dan vertel ik je de mogelijkheden voor individuele coaching of een programma in een kleine groep.



Reeds gestarte Cool Groepen bij Kriskracht:

2020

Groep 1 ism Vitaal Haarlem  augustus 

Groep 1 Haarlem Noord oktober 

2021

Groep 2 Haarlem Noord januari 

Groep 3 Haarlem Noord mei 

Groep 4 Haarlem Noord oktober 

Groep 1 ism SMC IJmond, Beverwijk  oktober 

Groep 5 Haarlem Noord december 

2022

Groep 2 Beverwijk  februari 

Groep 6 Haarlem Noord april  

Groep 3 Beverwijk  mei

Groep 1 Zandvoort mei 

Groep 4 Beverwijk  juni 

Groep 2 Zandvoort, september

Groep 5 Beverwijk, augustus

Groep 7 Haarlem Noord, september

Groep 3 Zandvoort, november


Dit zeggen onze klanten

verhelderend
Mw. P
Coachee

Ten eerste hielp je hulp en aandacht om weer enthousiast te worden over verbeteringen en veranderingen van (ingeslopen) ongezonde gewoontes. Een overzicht van (mijn) sterke en zwakke kanten is heel behulpzaam voor proberen te vermijden van valkuilen etc. Ook het in kaart brengen van sociale netwerken was zinvol: mag wel een beetje aan gewerkt worden :-)!

Het was verhelderend om te zien hoe kleine aanpassingen (b.v. geen muntjes in de auto / geen boodschappen doen na de wandeling i.v.m. trek) al een behoorlijk verschil kunnen maken. Niet te grote stappen willen zetten maar rustig opbouwen (b.v. wandelen). Niet alleen op wilskracht en doorzettingsvermogen maar ook handvatten zoeken die steun kunnen geven op moeilijke momenten (b.v. soep om 17.00 om “borreltijd” te vermijden).

Eetpatroon aanpassen: meer vezels, minder grote porties, niet te veel vette dingen zoals kaas, vlees). Proberen 3x per dag te eten. Niet meer kha maar mediterraan omdat dat makkelijker vol te houden is en geen voedsel groepen uitsluit. Rond 09.00 opstaan en op de dag rustmomenten (mindfulness/meditatie etc.) inplannen!

lampje sfeer
Willem Grapendaal
Volgde een individueel programma van 8 sessies om zijn leefstijl te veranderen

Na een intakegesprek, wat bijzonder prettig verliep, is Krista met mij aan de gang gegaan. We hebben precies één sessie nodig gehad om erachter te komen dat mijn manier van leven eigenlijk bestond uit excessen. Alles wat ik deed was too much. Als ik ging sporten, ging deze jongen dus prompt van nul keer in de week naar 6 a 7 keer hardlopen. Wat resulteerde in het lopen van halve en later zelfs hele marathons. Maar als ik dan besloot om minder te lopen, stopte ik ook abrupt met bewegen, en stortte ik mij direct in het bourgondisch leven. Dus als ik ging eten en of drinken ging ik ook hierin los. Het jojo-effect sloeg gigantisch toe. Krista heeft mij zover gekregen dat ik met allemaal handige tips en trucks ging opletten op mijn voeding. Dit hielp mij enorm om de motivatie terug te krijgen. 

Lees verder

Pillen
Ger
Coachee

...de gesprekken die volgden hebben mij eigenlijk direct op andere gedachten gebracht hoe om te gaan met de verleidingen "eten en drinken". Ook mijn wensen om mijn kinderen te kunnen blijven helpen  en kleinkinderen groot te zien worden, hebben wij besproken en dat heeft mij er toe aangezet om de adviezen van Krista op te volgen. Stap voor stap probleem zaken benoemd en aangepakt. Zoals het lekker vet eten en veel zaken tussendoor nuttigen. 

Tevens ook de geestelijke problemen die ik had na mijn infarct, het niet meer zijn als voor dat infarct. Bewegen was ook een probleem. Sporten heb ik nooit gedaan, maar na het stoppen met de cholesterol medicatie ben ik gaan wandelen en dat helpt ook erg goed.

Natuurlijk zijn in de tijd dat de gespreken plaats vonden heel veel zaken aan de orde geweest welke mij tot inzicht hebben gebracht dat het anders moet. Het is niet altijd makkelijk om over je eigen problemen met een ander te praten. Maar Krista heeft mij laten zien dat het best kan als je er voor open staat,  dat is haar erg goed gelukt.

Ik zal zeker Krista en Leefstijl coaching aanbevelen bij mensen die ook  met dezelfde problematiek worstelen.

Erica Bastiaans
Erica Bastiaans
Docent ISK Haarlem, Dunamare onderwijsgroep

Toen vanuit Dunamare het aanbod kwam voor gesprekken met een vitaliteitscoach, heb ik mij hiervoor aangemeld. Krista nam direct contact op. De eerste afspraak was snel gepland.

Ik had behoefte aan coaching, omdat het op het werk hectisch was (verhuizing naar een nieuw pand, opnieuw opstarten na corona) en in ons gezin ook grote veranderingen stonden te gebeuren. Ook ben ik betrokken bij de lokale politiek, waar met de aanstaande verkiezingen ook een drukke tijd op komst is.

Al met al een mix van leuke, spannende, en ook moeilijke zaken. Ik had het idee dat ik moest oppassen om niet overwerkt te raken.

Door de coaching van Krista heb ik een aantal zaken kunnen ontrafelen en heb ik goed in beeld gekregen waar ik invloed op heb en waar niet.

Ook heb ik inzicht gekregen in mijn manier van reageren op het gedrag van anderen en de achtergrond van mijn reactie. Ik kan nu beter een situatie van wat meer afstand bekijken, en dit geeft mij rust.

De coaching is op het juiste moment heel waardevol geweest en heeft preventief gewerkt. Ik ben niet uitgevallen door teveel stress en heb goed gelet op de balans tussen inspanning en ontspanning. Ook heeft het mij meer vertrouwen gegeven in mijn eigen kunnen en functioneren.

Deze coaching zou ik zeker aanraden aan collega’s en iedereen die in een drukke of stressvolle periode behoefte heeft aan een klankbord, aan iemand die met jou samen bekijkt waardoor de spanning ontstaat en die je op het spoor zet om zelf ervoor te zorgen dat je goed met deze spanning kunt omgaan en vitaal blijft.

Dank je Krista voor je deskundige, prettige en leuke coaching'.

Cool Extra

Dé beweeggroep voor CooL deelnemers, samen bewegen, voor meer plezier, energie en een gezonder gewicht!

Lees meer

long covid informatieavond

Long (langdurig) Covid, wat nu...

Long Covid heeft nogal wat gevolgen voor je leven, je werk, je hobbies én je leefstijl. Ik ga op dinsdagavond 23 november, samen met Christiaan, Joyce en Isabelle, uitleggen over en praktische invulling geven aan het herstel van Long Covid. Hoe doe je dat dan en wat kun je zelf doen! Wil je erbij zijn? Meld je dan aan voor deze bijeenkomst!

Lees meer

coolhartjes

Cool de week beginnen

Wil jij ook fit en opgeladen de week beginnen? Start dan nu met deze speciale editite van de Gecombineerde Leefstijl Interventie Cool @Kriskracht!

Lees meer

logo-leefstijlcoach-academy

In the spotlight bij de Leefstijl Coach Academy

Super leuk. Ik sta sinds een paar dagen in de Spotlight bij mijn opleiding aan de LeefstijlCoach Academy. Mooi rijtje van inspirerende leefstijl coaches waar ik tussen mag staan! Geïnterviewd door Ilse Boevinck van de Leefstijl Coach Academy. Ben je zelf aan het overwegen om Leefstijl Coach te worden? Je kunt me altijd bellen of mailen voor verdere uitleg over deze opleiding en waarom ik juist voor de Leefstijl Coach Academy heb gekozen!

Lees meer

Partners